Lastik kaplama, ticari araç filolarının maliyetlerini düşürmek ve sürdürülebilirliği artırmak için tercih ettiği en akılcı uygulamalardan biridir. Ancak bu sürecin gerçekten başarılı olması için her adımın dikkatli ve standartlara uygun şekilde uygulanması gerekir.
Bu rehberde, kamyon ve iş makinelerine özel lastik kaplama sürecini başından sonuna kadar açıklıyor; nelere dikkat edilmesi gerektiğini, hangi lastiklerin kaplamaya uygun olduğunu ve nasıl bir kalite kontrol mekanizması işletilmesi gerektiğini aktarıyoruz.
Kaplama sürecinin en kritik adımı, lastiğin gövdesi yani karkas yapısının incelenmesidir. Çünkü kaplama yalnızca karkası sağlam olan lastiklere uygulanabilir. TBR Lastik olarak, lastiğin iç ve dış yapısını özel cihazlarla inceliyor, gizli hasarları da tespit ederek riskleri en başta ortadan kaldırıyoruz.
Bu tür sorunlar tespit edilirse, kaplama yapılmaz ya da gerekirse limit dışı yara tamiri uygulanır (ki bu hizmet Türkiye’de yalnızca bazı firmalar tarafından verilmektedir).
Muayeneyi geçen lastik, özel makinelerde sırt kısmı tornalanarak temizlenir. Bu işleme “buffing” denir. Eski desen tamamen soyulurken karkasın yapısı korunur. Bu aşama aynı zamanda yeni kaplamanın yüzeye daha iyi tutunmasını sağlar.
İşlem sonunda lastik yüzeyi pürüzlü ve temiz bir form kazanır. Bu, yeni kauçuğun en ideal şekilde uygulanmasına zemin hazırlar.
Soyma işleminden sonra, karkasta tespit edilen küçük hasarlar özel malzemelerle tamir edilir. Bu işlem; tel takviyesi, dolgu kauçuğu ve özel astar uygulaması ile gerçekleştirilir. Eğer yara limit dışındaysa ve teknoloji uygunsa, derin yara tamiri yapılabilir.
Karkas hazırlandıktan sonra sıra gelir yeni sırt malzemesinin uygulanmasına. Bu noktada iki farklı yöntemden biri tercih edilir:
Kaplama sırtı uygulandıktan sonra lastik vulkanizasyon presine alınır. Bu aşamada yüksek ısı ve basınçla kauçuk karkasa tamamen kaynaştırılır. Bu işlem lastiğin dayanıklılığını ve performansını belirleyen kritik bir noktadır.
Vulkanizasyondan çıkan her lastik detaylı bir son kontrolden geçirilir. Balans, sıvı sızdırmazlık, desen simetrisi gibi unsurlar test edilir. Bazı durumlarda röntgen (X-ray) kontrolü yapılır.
Bu aşamadan başarıyla geçen lastik, kaplama etiketi ile işaretlenir ve sevkiyata hazır hale getirilir.
Kaplama sayısı, lastiğin karkas kalitesine ve kullanım koşullarına bağlı olarak değişir. Uygun koşullarda, tek bir lastik 2 hatta 3 kez kaplanabilir. Her kaplama öncesi karkas kontrolü ile bu değerlendirme yeniden yapılmalıdır.
Lastik kaplama süreci; teknik bilgi, deneyim ve kalite ekipmanı gerektiren bir hizmettir. Doğru uygulanmadığında güvenlik riski doğurabilir, ancak TBR Lastik gibi uzman firmalarla çalışıldığında hem maliyet avantajı sağlar hem de yeni lastik kalitesinde performans elde edilir.
Kamyon, otobüs ve iş makineleri için kaplama süreci hakkında daha fazla bilgi almak veya lastiklerinizi değerlendirmek isterseniz, bizimle iletişime geçebilirsiniz.